Offroad Performance - The TOURATECH R 1250 GS RR (Prototype Motorfiets) Voor de extreem zware offroad-tests van de nieuwe elektronische suspension "Plug & Travel Evo", werd speciaal een prototype motor ontwikkeld die vele malen geschikter is voor onverhard terrein: de Touratech R 1250 GS RR met 21"-voorwiel.
Hard enduro-specialist Kevin Gallas heeft de Touratech R 1250 GS RR uitgeprobeerd tijdens de Transitalia Marathon 2022 en was enthousiast over de offroad-eigenschappen van het prototype. Een R 1250 GS met 21"-voorwiel en extra lange veerwegen; wat klinkt als een natte droom van een sportieve enduro-reiziger, wordt bij Touratech allang gebruikt. Echter niet, en daarover zullen enkele lezers teleurgesteld zijn, als prototype voor serieproductie, maar als testvoertuig voor de nieuwe elektronische suspension "Plug & Travel Evo".
We hadden een voertuig nodig dat de mogelijkheden van een standaard BMW R 1250 GS bij gebruik op onverhard terrein zou overtreffen om de semi-actieve suspensionelementen bij verdergaande belastingen te testen, waaraan ze in handen van de klant worden blootgesteld«, licht Jo Glaser, productmanager bij Touratech Suspension toe. »En precies dat doet ons prototype R 1250 GS RR.
Opgebouwd werd de machine bij WM Bikes in Potsdam, onder regie van Lars Würdemann. De ingrijpendste wijziging om de geschiktheid voor onverhard terrein drastisch te verbeteren, was de ombouw naar een 21"-voorwiel. Maar dat was nog niet genoeg. »Voor de belastingen tijdens sportief offroad-gebruik hadden we een zeer stevige velg nodig. We gaven de voorkeur aan een velgrand van Excel en hebben deze in combinatie met de originele naaf van spaken voorzien. Omdat we, net als bij een sportenduro, naar binnen hebben gespaakt en de nippels op de velg moesten zitten, hadden we speciale adapters nodig«, legt Lars Würdemann uit. »Dat was weliswaar veel werk, maar de enorme stijfheid van het 21"-voorwiel gaf ons gelijk.
21"-voorwiel met zeer sterke Excel-velg
Oorspronkelijk zou er ook een achterwiel met enduro-conforme afmetingen worden gebruikt. Maar de combinatie van de grotere afrolomtrek van een 18"-wiel met de vastgelegde eindoverbrenging in de kegeltandwielkast zou ertoe hebben geleid dat de versnellingen in z'n geheel te lang zouden zijn geworden. Daarom lieten de sleutelaars het bij de oorspronkelijke diameter en spaakten een iets smallere 17"-vel op de originele naaf.
Tijdens het ontwikkelingsproces van de elektronische suspension "Plug & Travel Evo" werd de als Touratech R 1250 GS RR aangeduide machine steeds weer voorzien van nieuwe, volledig functionerende prototypes van de semi-actieve suspensionelementen "Plug & Travel Evo", om de desbetreffende ontwikkelingsfase op zwaar terrein te testen.
In de loop van de tijd werden de veerpoten natuurlijk steeds geschikter voor serieproductie, tot ten slotte serieproducten werden toegepast. En wel in de uitvoering met een langere veerweg, zoals die voor de R1250 GS Adventure respectievelijk de modelvariant met sportsuspension leverbaar zijn.
Uitgebreide enduro-uitrusting
Natuurlijk dragen talrijke andere Touratech-producten uit de serie bij aan de zeer goede geschiktheid van de R 1250 GS RR voor het rijden op onverhard terrein. De instelbare schakel- en voetremhendels maken perfecte aanpassing aan de staande rijwijze mogelijk. Inklapbare hendels voor voorwielrem en koppeling beperken het risico op breuk tot een minimum, solide bescherming krijgen de stuurarmaturen door de zeer stevige aluminium beugels van de Defensa-protectoren.
Om een zo klein mogelijke constructiebreedte voor nauwe doorgangen te bereiken, pasten de offroad-professionals geen motorvalbeugel toe en maakten in plaats daarvan gebruik van de Touratech-kleppendekselbeschermer. De onderkant van de Boxer wordt door de motorblokbescherming "Rally" van hoogvast, hydrogevormd aluminium beschermd tegen schades.
Van Mecklenburg tot Italië: intensieve offroadtests
Op vele duizenden keiharde testkilometers waarop het suspensionconcept en de suspensionelementen hun deugdelijkheid moesten bewijzen, doorstond de Touratech R 1250 GS RR de meest uiteenlopende omstandigheden. Zo dreef rally-crack Dirk von Zitzewitz de prototypes door zandvlaktes en over stukken met steenslag in Mecklenburg-Voorpommeren.
De volgende duizenden kilometers legde de motor af onder de vaardige handen van Lars Würdemann in de offroad-regio's van Brandenburg. En Touratech-CMO Martin Wickert legde met de extreme GS de veeleisende trajecten van de nieuw gescoute adventure country track door het Verenigd Koninkrijk af.
Wickert was na de loodzware trip die vijf dagen duurde enthousiast: De Touratech suspensionombouw R 1250 GS RR verrast niet alleen omdat hij zo keurig in het spoor blijft op gravelwegen. Met name op wegen met heel diepe sporen, zoals die op de ACT VK vaak te vinden zijn, kwamen de sterke kanten van de suspension in combinatie met het 21"-voorwiel heel goed tot hun recht. De combinatie van het koppel en de lage ligging van het zwaartepunt van de Boxer met het grote voorwiel, is datgene wat in het portfolio van BMW ontbreekt: een offroad-performance-machine.
De grote presentatie van RR aan de waarschijnlijk meest geëngageerde adventure riders van Europa vond vervolgens plaats tijdens de Transitalia Marathon. Niemand minder dan de hard enduro-specialist Kevin Gallas bestuurde de machine van de Adriatische Zee dwars door Toscane en over de Apennijnen naar de Middellandse Zee – en terug.
Kevin kon tijdens deze avontuurlijk trip gebruikmaken van een compleet met roadbookhouder, tripmaster en GPS-apparaat uitgeruste navigatietoren. De wegen met steenslag en trails van het Italiaanse achterland vormden het perfecte terrein voor de gemodificeerde GS. Ik was zeer verrast over de bandbreedte waarbinnen je de elektronische suspension kon gebruiken, vatte Kevin zijn ervaringen op de TIM samen. Vooral op het offroad-gedeelte kon je het voorwiel en de wegligging super inschatten, en je had ook bij hoge snelheden en sprongen evenals bij hellingen en op vlakten met veel stenen grote reserves, aldus de enduro-crack.
"Verscherpt profiel"
Lars Würdemann, meesterbrein achter de tijdrovende ombouw, vat zijn indrukken met de Touratech R 1250 GS RR heel zakelijk als volgt samen. »De standaard GS is een universeel talent dat verbazingwekkend goed voldoet aan de meest uiteenlopende eisen van gezellig toeren, een sportieve rijstijl tot offroadrijden.
De RR heeft in vergelijking daarmee een scherper gebruiksprofiel. Wat hij aan handling onroad verliest, maakt hij op onverhard terrein meer dan goed. Hij rijdt spelenderwijs over randen heen, heeft – niet in de laatste plaats vanwege de elektronische suspensionelementen – een gigantische tractie en loopt extreem rustig op parcoursen met steenslag. Daarmee is hij de superieure enduro, maar hij is niet de betere GS.
Deze laatste conclusie als troost voor iedereen die ook een 21"-wiel wenst. Wanneer aan die wens niet toch nog op een dag door BMW zal worden voldaan.